Chinees Oud & Nieuw en trip naar Tibet - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels Pennings - WaarBenJij.nu Chinees Oud & Nieuw en trip naar Tibet - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels Pennings - WaarBenJij.nu

Chinees Oud & Nieuw en trip naar Tibet

Door: Niels Pennings

Blijf op de hoogte en volg Niels

05 Februari 2014 | China, Chengdu

Daar zijn we weer!
Ten eerste iedereen harstikke bedankt voor de felicitaties! Wel apart om hier jarig te zijn zonder jullie! Oké nou ik heb weer een hoop meegemaakt. Vorige week vrijdag uit eten geweest met me stage bedrijf om oud en Nieuw te vieren, was erg gezellig, zijn naar een heel luxe restaurant gegaan waar we heerlijk gegeten hebben en ook heeeeel veel van onze eigen wijnen geproeft hebben! Daarna is het gebruikelijk om nog naar de KTV te gaan ( een KTV is een privé Karaoke bar, ik denk dat je er wel 100 van heb hier in de stad), dus ik heb even een showtje weg gegeven natuurlijk. In het zakenleven doen ze dit ook vaak en dat schept soort van een vertrouwensband. Geslaagde avond! Die zaterdag daarna gingen we met alle stagiaires naar de KTV en daarna gingen we nog uit, nou we kregen echt alles gratis daar, hooop gelachen en weer rollend naar huis! Ook weer een geslaagde avond! Nou was die zondag nogal een zware dag want ja ik moest werken en weetje waarom omdat we de volgende week vakantie zouden hebben. Het is hier dus normaal dat wanneer je vakantie heb, je het weekend daarvoor nog werkt (bepaald de overheid). Dus ik zat daar met me niet al te frisse koppie maar heb het weer overleefd! Die week lekker gewerkt, gaat steeds beter en het wordt steeds leuker!

Afgelopen donderdag was het hier Oud en Nieuw. Al 2 weken van te voren wordt hier vuurwerk verkocht en elke avond wordt je wakker gehouden door vuurwerk, beste klappers allemaal! Vuurwerk wordt hier gewoon op de hoek van de straat verkocht in oranje tentjes. (Ze staan er nog steeds, 1 week na Oud en Nieuw). Iedereen gaat hier ook naar huis tijdens de vakantie en de stad is ook echt helemaal leeg. Veel restaurants en winkels zijn gesloten. Maar die avond dus waren we met ze allen uitgenodigd bij een gastgezin, we moesten zelf een beetje eten voorbereiden en meenemen. Hartstikke gezellige avond gehad en heel aardige familie, hoop gelachen en heeeerlijk gegeten! Voor 12 uur gingen we de straat op en echt werkelijk waar een grote chaos. Vuurwerk werd midden op kruispunten afgestoken terwijl er allemaal auto’s nog reden en fietsers, echt een grote gekkigheid. En een vuurwerk jeuzes mina, dozen van een meter bij een meter, en schieten maar die handel. Echt heel gaaf om te zien allemaal maar echt een grote gekkigheid! Daarna lekker naar huis gegaan en nog beetje vuurwerk gekeken.

Die vrijdag lekker uitgeslapen en daarna gezellig met ze alle gegeten, vervolgens vroeg het bedje in want we gingen de volgende dag een trip maken richting TIBET! De bus vertrok die ochtend om 10:30 richting Kanding ( zo heet de provincie). We waren de stad nog niet uit of we stonden al in de file, uiteindelijk hadden we 11 uur over de reis gedaan terwijl we er normaal 7 uur over doen. Dat was dus een pittige reis en we waren allemaal bek af. ( We gingen met ze 6en trouwens, een Chinees, twee Duitsers, een Engelse en een Spanjaard). We kwamen daar rond 22:00 aan in de avond en toen moesten we nog een slaapplek vinden, we hadden wel het een en ander uitgezocht maar wisten niet waar het zat. Wij bij het eerste beste hotel vragen of we mochten blijven slapen, maar dat kon niet omdat we buitenlanders waren, de Chinese overheid heeft de lokale mensen daar namelijk verboden om te praten of iets met Westerse mensen omdat ze bang zijn voor slechte publiciteit over Tibet en China ( ligt nogal gevoelig hier). Dus konden we weer verder maar vaak werden we geweigerd. Tot we uiteindelijk een Hostel gevonden hadden waar we heerlijk hebben geslapen. De volgende dag er weer vroeg uit ( -5 graden buiten), en koooooud dat het was. Maar we gingen dus naar een tempel van monniken wat vlak bij het dorpje lag. We hadden nog niet ontbeten omdat alle winkels nog dicht waren dus toen we aangekomen waren bij de tempel vroegen we de mensen daar of ze nog wat te eten voor ons hadden, dat hadden ze wel. Jawel, koek en heet water, dus stonden we daar lekker als ontbijt een soort van Koek en Zopie weg te kauwen. Vervolgens kwamen allemaal monniken naar ons toe want ja een Westers iemand die zien ze niet zo vaak. Was erg leuk om te zien maar wat leven die mensen een apart leven, de hele dag bidden, je moet er maar zin in hebben! Daarna gingen we richting Muge- lake. We hadden geluk want we hadden een hele vriendelijke taxichauffeur die ons overal naar toe wou brengen en ook de volgende dag ons rond wilde rijden in de bergen. Dus op naar Muge-lake en wou wat was dat prachtig zeg. Ik denk dat het een van de mooiste plekjes van de wereld is. Overal licht blauwen rivieren en watervallen en noem het maar op, het is moeilijk te beschrijven maar het was echt magistraal mooi! En dat op 3500 meter hoogte! We hebben daar een paar uurtjes rond gelopen en een hoop foto’s gemaakt, daarna bracht de taxi chauffeur ons naar een soort van warm water bron waar we ff lekker konden ontspannen want we waren helemaal gesloopt. Toen bracht de taxi chauffeur ons naar huis, we reden langs stenen wanden door de bergen, nou letten de taxi chauffeur ff niet goed op en toen reden we keihard over een steen heen. KLAPBAND, stonden we dan. Gelukkig had de taxichauffeur het wel vaker mee gemaakt dus beetje priegelen en ook kwamen natuurlijk de handelingen van Ome Henry van pas bij het banden verwisselen. Dus reserve bandje hadden we er zo weer op zitten. Toen we terug kwamen in het dorpje was er een soort van feest gaande in het centrum, op een groot plein werd Tibetaanse muziek gedraaid en iedereen was aan het dansen, zag er erg grappig uit! Vervolgens vroeg ons bedje in gegaan want we moesten weer vroeg op de volgende dag. De tweede dag gingen we dus de bergen in. De taxi chauffeur reed ons naar ongeveer 4500 meter hoogte, hoogste punt waar ik ooit geweest ben denk, maar wat hadden we daar een uitzicht, echt waanzinnig mooi! ( zie de foto’s) Daarna weer verder gereden meer richting de dorpjes waar de Tibetanen leven. Lekker Tibetaanse muziek in de auto dus we zaten helemaal in de sferen! Allemaal Tibetaanse huisjes en tempels kwamen we tegen onderweg leuk om te zien hoe ze leven. Uiteindelijk kwamen we een dorpje aan ( het leek wel een soort van wild-western stadje), nou wordt je hier in de stad al drie keer aangekeken en worden er foto’s van je gemaakt omdat je Westers ben, maar daar man man, het leek wel of we beroemd waren, fotootje hier, fotootje daar, echt als ik er geld voor had gevraagd was ik rijk geweest haha. Ook daar weer mooie tempels. Stukje verder reden we en daar was toch wel het toppunt van de hele reis. Een tempel soort van in het dal en dan kon je de berg oplopen en dan je echt een prachtig uitzicht. Echt een heel ander beeld gekregen van de Chinese natuur, echt heel mooi allemaal! ( Zie foto’s) Ook wel leuk om te vertellen is dat we hier op 4500 meter zaten en dat merkte je echt, we liepen de heuvel op en iedereen was echt helemaaal buiten adem, omdat je minder zuurstof hier heb. De Tibetanen lijken trouwens meer op Mexicanen vind ik, ze zijn heel bruin en lijken totaal niet op Chinezen. Dat geloof is trouwens ook zo raar, onderweg kwamen we allemaal monniken tegen biddend midden op de weg, en wij wat is dit nou weer, wat bleek nou, die mensen gaan van hun eigen dorp, helemaal naar de tempel biddend over de grond, meter voor meter, eerst staan ze dan kussen ze de grond en dan staan ze weer op, en daar doen ze dan soms wel een maand over. Gekkigheid. Na een prachtige dag waren we weer lekker in het stadje, wel weer dood op. Het is heel vermoeiend van je gaat soort van van -5 graden naar 25 graden boven nul en van 2500 meter hoogte naar 4500 meter hoogte. Maar het was de moeite waard en echt heel indrukwekkend om hun manier van leven te zien daar in Tibet. Ik kan er nog wel een pagina over schrijven maar dat wordt te veel. Nou moesten we ook nog terug rijden naar Chengdu. Nou hadden we al gemerkt in de bus dat de lokale mensen (Tibetanen) er niet zo goed tegen kunnen om in een bus te zitten, die mensen rijden namelijk alleen maar op een paard dus die zijn dat niet gewend, wagenziek om het netjes te beschrijven. Nou zaten we gelukkig op de heenweg voorin in de bus dus hadden we er geen last van maar op de terug weg zaten we dus midden tussen de Tibetanen. Nou ik kan jullie vertellen dat was geen pretje! Maar we waren wel in 7 uur rijden thuis dus dat was dan wel weer lekker. Dus op me verjaardag heb ik hier lekker 7 uur in een bus gezeten tussen de Tibetanen. In de avond wel nog ff lekker uiteten geweest en een biertje gedronken dus dat was wel leuk!

Al met al een prachtige reis gehad, waar je de grote verschillen ziet tussen het leven in de stad, in de buitenwijken ( erg arm) en het leven in Tibet. Maar ik kan jullie vertellen, we mogen blij zijn dat wij in het mooie Nederland wonen!

Nog een paar leuke nieuwtjes, in April komen mijn lieve moeder en tante mij opzoeken hier in Chengdu, daarnaast ga ik in April een paar dagen naar Hongkong en mag ik waarschijnlijk met mijn stage bedrijf een paar dagen mee naar Shanghai in Mei voor een wijnbeurs. Pfoe pfoe wat een leven heb ik toch!

Nou ik vind het wel weer mooi geweest! Ik hoop dat jullie het met plezier gelezen hebben!

Au revoir, Hasta la viesta en we spreken elkaar,

Niels

• 11 Februari 2014 - 22:45

Yvette:

Hey Niels,
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt daar! Geniet er lekker van! Maak ze gek daar :P !
    x Yvette

• 15 Februari 2014 - 08:09

Annie:

Hahaha Nielsie ik zit hier in een 8persoons-dorm lekker hardop te lachen. Ik hoor je sommige grappen gewoon zeggen haha! Super leuk dat je t zo naar je zin heb en dat je niet alleen maar hoeft te werken maar ook een beetje mooie plekjes enzo kan bezoeken! Klinkt intressant allemaal, awesome!
    Tot Skype, kus uit Vanuatu

• 22 Februari 2014 - 13:40

Nico En Hanneke:

Hoi Niels, goed te horen dat je het zo naar je zin hebt. Leuke verhalen, wat een andere cultuur.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes Ome Nico en Tante Han.
    En nog gefeliciteerd met je verjaardag.