Ni Hao! - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels Pennings - WaarBenJij.nu Ni Hao! - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels Pennings - WaarBenJij.nu

Ni Hao!

Door: Niels Pennings

Blijf op de hoogte en volg Niels

22 Januari 2014 | China, Chengdu

Ni Hao allemaal,

Zo ik heb mooi even tijd om jullie even te laten weten dat alles uitstekend met me gaat en wat ik de afgelopen dagen allemaal heb meegemaakt!
Na iedereen uitgezwaaid te hebben op Schiphol, kon me reis beginnen. Na een paar uurtjes rondgelopen te hebben op Schiphol ging ik richting de gate, en ja daar stonden al rijen Chinezen te wachten. In het hele vliegtuig zaten denk maximaal 10 Nederlanders. Dankzij Elly Warmerdam zat ik op een uitstekende plek met heeeul veeul been ruimte, bedankt Ell! Ik had een prima vlucht, ik vloog snachts dus ik heb nog een paar uurtjes kunnen slapen. Ik kwam hier aan rond 3 uur smiddags Chinezen tijd.

Ik werd opgehaald door Kenny (Chinees), Kenny woont heel ze leven in Chengdu, hij kent de stad op ze duimpie en hij spreekt vloeiend Engels. Kenny bracht me naar mijn appartement wat er echt heel goed uitziet! Hij vertelde me het een en ander over Chengdu en nodigde me ook uit om samen met een gastgezin te gaan eten die avond, dat leek me wel wat! Na alles een beetje uitgepakt te hebben gingen we richting het restaurant. Daar mochten we aanschuiven bij een groep van 20 personen ( de vader van het gastgezin had alle werknemers uitgenodigd van zijn bedrijf om te gaan eten om het jaar 2013 af te sluiten). Nou ik kan je vertellen ik werd gelijk op de proef gesteld! Het eten dan we gingen eten heet Hotpot een zeer populaire stijl van eten hier. Er stonden allerlei soorten vlees op tafel en groenten dat je in de Hotpot kon doen en vervolgens even moest laten sudderen en daarna er weer uit kon halen. Dus ik gooi er een lekker stukje biefstuk in, haal het er weer uit, begin te eten en ja eigenlijk zegt het woord Hotpot het al maar jeutje mina wat was dat pittig zeg, niet normaal. En dan moet je ook nog is bedenken dat je dit allemaal met stokjes moet eten, want een vork en mes kennen ze hier niet! Op een geven moment raakte ik er een beetje aan gewend aan het pittige eten en werd het tijd om te proosten. Nou die Chinezen die kunnen er wat van! Ik kreeg een drankje van de vader van het gastgezin om te proosten, ik nam een slok, nou ben ik wat gewend maar dit sloeg nergens op het leek wel vergif! En die Chinezen maar lachen toen ze kop me zagen haha. Vervolgens hield ik het maar op een biertje. Wel grappig om te vertellen is dat tijdens het proosten het gebruikelijk is om je glas lager te proosten dan iemand die een hogere status dan jou heeft. Nou wou iedereen met mij proosten en allemaal proostte ze onder mij glas, alleen maar omdat ik Westers ben en daarom veel aanzien heb. Na een gezellige avond was het tijd om bed maar is op te zoeken, ik had nog een beetje last van me jetlag. Nou dus ik thuis gekomen denk lekker op me bed te ploffen maar nee hoor, de bedden zijn hier echt keihard! Het lijkt wel alsof ik op een plank slaap, maar Chinezen zeggen dat het goed voor je is dus nemen we dat maar aan!

Wel de volgende dag lekker uitgeslapen te hebben haalde Kenny me weer op. Vervolgens haalde we een Spaanse jongen op die Pedro heet en ook net is aangekomen. We gingen Chengdu een beetje verkennen. Echt het barst hier van de shopping mals en ook niet de minste merken, van Gucci tot Louis Vuiton noem het maar op ze hebben alles! Daarna zijn we ook naar Digital square geweest dit was ook immens groot, ik heb nog nooit zoveel laptops, tablads, smartphones & computers bij elkaar gezien, gigantisch, en allemaal spotgoedkoop vergleken met in Nederland! ( Tante Ingrid dit is echt een paradijs voor u!) Alles is hier trouwens echt spotgoedkoop, Ik eet eigenlijk elke avond buiten de deur, je heb voor 2 a 3 euro echt een goede maaltijd dus dat is prima! Het Chinese verkeer is echt een grote chaos trouwens, ze hebben hier zebrapaden en stoplichten maar daar kijken ze niet naar, alles rijd kriskras door mekaar en toetert er op los ( Teun toeter zou het hier geweldig vinden haha)

Op maandag maakte ik kennis met de mensen van het stagebureau, echt een super leuke groep! Elke donderdag gaan we eten met alle stagiaires(stuk of 15) hier in Chengdu en in de weekenden proberen ze vaak excursies te plannen buiten Chengdu. Dus dat is super leuk! Vervolgens werd ik naar me stage adres gebracht wat echt maar 10 minuten lopen is van mijn appartement ( wat een luxe). Daar werd ik voorgesteld aan de eigenaresse mevrouw. Wang en alle collega’s! Het is echt een mooi bedrijf met echt overheerlijke wijnen ( ik zal later is kijken of ik er een paar naar Nederland kan opsturen want deze mogen jullie niet missen, multiRosato’s jullie al helemaal niet, paradijs voor jullie). Ik moest al snel aan het werk want de volgende dag hadden we een Nieuwjaars feest om alle klanten te bedanken voor het afgelopen jaar. Dus aan de bak en “weer” een Nieuwjaars feest organiseren (het lijkt wel een gewoonte te worden). Ik was samen met een collega de host van de avond dus ik mocht alle mensen te word staan in het Engels. Dit was een erg leuke avond waarbij ik een hoop gelachen heb en een aantal nieuwe contacten op heb gedaan.

Ik ben net even naar Tianfi square geweest om een paar foto’s te maken in de avond van dit mooie plein! De foto’s vind je onder het kopje foto's of onder aan dit verslag! Nou ik heb eigenlijk nog veeeeul meer te vertellen maar dat wordt te veel typen, dus als je meer wil weten moet je maar ff skype met me!

Verder gaat het allemaal prima met me ik voel me helemaal op me gemak hier en hou het nog wel ff uit! Me volgende verslag zal na Chinees Oud en Nieuw ( 30 Januari) komen denk!

Hou jullie taai en tot ziens!

Zaijian

  • 22 Januari 2014 - 18:23

    Dorothe:

    Hoi Niels

    Wat gaaf zeg wat je nu al allemaal mee maakt. Heel veel plezier. En ga zeker al je verhalen lezen. Heel veel succes.

    Groetjes Dorothe

  • 23 Januari 2014 - 20:37

    Ingrid:

    Hoi Niels, leuk verslag zeg. Ik kan niet wachten tot ik de smartphone winkels zie

    Groet Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2014

Chinees Oud & Nieuw en trip naar Tibet

22 Januari 2014

Ni Hao!
Niels

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 3869

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: